studiemiljørådet

  • +

    STUDIEMILJØRÅDETS OPGAVER

    Studiemiljørådet skal sikre, at Aalborg Universitets uddannelser er funderet i et attraktivt studiemiljø, der understøtter problem- og projektbaseret læring. Studiemiljørådet varetager hele Aalborg Universitets interesser inden for området og har til formål sikre, at der iværksættes tiltag på tværs af universitetet til styrkelse af det fysiske, psykiske, æstetiske og digitale studiemiljø.

    Studiemiljørådet har overordnet følgende opgaver:

    • Ansvarlig for at sikre, at Aalborg Universitet lever op til ”Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø”, samt følger op på øvrige indgåede aftaler på studiemiljøområdet.
       
    • Udarbejde og være ansvarlig for den strategiske og langsigtede udvikling af studiemiljøet og dermed ansvarlig for udarbejdelse af en strategi for området. Strategien skal bidrage til implementering af Aalborg Universitets overordnede strategi på studiemiljøområdet. Studiemiljørådet skal involveres i strategiske satsninger og beslutninger, der påvirker de studerende og de studerendes læringsmiljø.
       
    • Afdække problemstillinger og stille forslag til forbedring af det fysiske, psykiske og sociale studiemiljø i tæt dialog med de studerende.
       
    • Igangsætte studenterdrevne pilot- og udviklingsprojekter inden for studiemiljø.
       
    • Etablere en klar beslutningsstruktur og et transparent informationsflow vedr. identificerede studiemiljøproblematikker.
       
    • Følge løbende med i at problemstillingerne, påpeget af rådet, tages op og løses af de relevante instanser. 

      Det er en del af Studiemiljørådets arbejdsform, at der løbende nedsættes arbejdsgrupper/taskforces blandt rådets medlemmer samt eventuelle andre med interesse i studiemiljøområdet.
  • +

    TASKFORCES PÅ STUDIEMILJØOMRÅDET

    Studiemiljørådet har nedsat tre taskforces, som skal arbejde med studiemiljøstrategiens tre fokusområder.De tre taskforces er bredt repræsenteret af studerende, ledelsen, forskere, undervisere og administrativt ansatte på AAU. Nedenfor kan du læse mere om de tre taskforces:

    På baggrund af den efterfølgende behandling af resultaterne fra de tre taskfoces, er der igangsat et større opfølgningsarbejde  flere steder i organisationen. Her vil der (bl.a. i samarbejde med studerende) arbejdes med opfølgning og udvikling af de områder, som taskforcene og Studiemiljørådet har prioriteret. 

  • +

    STUDIEMILJØRÅDETS MEDLEMMER

    • Inger Askehave (formand)
      Prorektor for uddannelse 
       
    • Simon Mæng Tjørnehøj (næstformand)
      Studenterrepræsentant i Aalborg Universitets bestyrelse
    • Lukas Bjørn Leer Bysted 
      Studenterrepræsentant i Aalborg Universitets bestyrelse
    • Christian Juel Nicolajsen 
      Studenterrepræsentant fra SAMF's Akademiske Råd
       
    • Jacob Bjerregaard Laursen
      Studenterrepræsentant fra HUM's Akademiske Råd
       
    • Johannes Kruse Hellmers
      Studenterrepræsentant fra TECH's Akademiske Råd
       
    • Line Kloster Pedersen,
      Studenterrepræsentant fra ENGINEERING's Akademiske Råd
       
    • Christian Obel Pinstrup
      Studenterrepræsentant fra SUND's Akademiske Råd
       
    • Signe Deichmann Nielsen
      Studenterrepræsentant fra Campus København
       
    • Malene Gram
      Repræsentant for prodekanerne for uddannelse 
       
    • Christian Nielsen
      Repræsentant for institutlederne
       
    • Hans Jørgen Andersen
      Repræsentant for institutlederne
       
    • Mette Dencker Johansen
      Repræsentant for studielederne
       
    • Jens Christian M. Rauhe
      Repræsentant for studienævnsformændene
       
    • Lene Tølbøll
      Formanden for Studiemiljøgruppen på Campus København 

    • Maria Trabjerg
      Koordinator for studiemiljø ved Campus Service 

    • Lone Vestergaard
      Studiechef
       
    • Heidi Linnemann Prehn
      Leder af Strategi og Kvalitet i Studieservice
       
    • Lisa Krogh Christensen
      Prorektors uddannelsesrådgiver (deltager i møderne som observatør) 

  • +

    Referater